در چند سال اخیر قوانین تاثیر گذاری در جهت گسترش ایران‌کد به صورت مصوبه های هیأت وزیران و آیین‌ نامه‌های دولتی به تصویب رسیده است. برخی از این موارد به شرح زیر است:
مصوبه های ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار مورخ ۲۸/۰۲/۱۳۷۴

طبق این مصوبه کلیه شرکتهای تولیدی موظفند طبق آیین‌ نامه تنظیمی وزارت بازرگانی (وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی) برای کالاهای تولیدی خود، شماره ملی کالا را دریافت کرده و آن در مبادلات خود ذکر و در صورت نیاز روی محصول درج کنند.

مصوبه ایجاد و گسترش نظام ملی طبقه‌ بندی کالا و شناسه خدمات و الزام همکاری سازمانها و نهادها، مورخ ۱۸/۰۹/۱۳۸۵.

این وزارتخانه موظف است نسبت به ایجاد و توسعه نظام ملی طبقه بندی کالا و شناسه خدمات (شامل تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامین ملی کالا، استانداردها، روشها، ابزارها و دستورالعمل های طبقه‌ بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده‌ها و نیز تامین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کدگذاری خدمات برای رسیدن به درگاه (پورتال) اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات irancode، اقدام نماید.

آئین نامه اجرایی نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۸۶.

به موجب این آیین نامه از ابتدای سال ۱۳۸۸ همه دستگاههای دولتی مکلف شدند در خریدهای بزرگ و متوسط خود، تنها کالاهایی را خریداری کنند که دارای کد ملی (ایران کد) ثبت شده در پرتال ملی اطلاع‌ رسانی باشند.

آئین نامه نظام توزیع کالاها و خدمات و صدور مجوزها، مورخ ۰۹/۱۱/۱۳۸۷.

طی این آیین‌ نامه صدور انواع جواز یا پروانه و ارائه خدمات دولتی برای واحدهای تولیدی منوط به عضویت در ایران‌ کد شد و نیز شرکت‌های پخش موظف شدند فقط کالاهای دارای ایران‌کد را توزیع و پخش کنند. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد در نظام مالیاتی از ایران‌کد به عنوان سیستم پایه شناسایی کالا بهره بگیرد.

اعلام معافیت ۱۰ درصدی در هزینه کارمزد ثبت سفارش برای بازرگانان، مورخ ۲۲/۰۷/۱۳۸۷.

تمدید معافیت ۱۰ درصدی در هزینه کارمزد ثبت سفارش ۰۹/۱۰/۱۳۸۸.

مصوبه الزام دستگاه های دولتی به خریدهای بزرگ و متوسط با قید ایران کد مورخ ۰۲/۰۴/۱۳۸۸.

تمدید الزام دستگاه های دولتی به خریدهای بزرگ و متوسط با ایران کد از ابتدای ۱۳۸۹، مورخ ۰۳/۰۵/۱۳۸۹.

مصوبه تطبیق فرآیند کاری دستگاه‌های اجرایی با استانداردهای اطلاعاتی ایران‌کد مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۸.

به موجب این مصوبه دستگاه‌های اجرایی موکلف شدند فرایندهای خود را با استانداردهای ایران‌کد هماهنگ کرده و در صورت ضرورت، لوایح اعتبارات لازم را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کنند.

مصوبه کارگروه کنترل بازار در خصوص الزامی کردن درج ایران‌کد برای کلیه کالاهای وارداتی مورخ ۲۵/۰۸/۱۳۸۹.

تمدید معافیت ۱۰ درصدی در هزینه کارمزد ثبت سفارش مورخ ۱۸/۰۳/۱۳۹۰.