نظام ملی طبقه بندی کالا و شناسه خدمات (ایران‌ کد) با کمک کد ملی کالا و خدمات،‌ وسیله‌ ای برای شناسایی و ایجاد ارتباط بین بنگاه‌ها در روانسازی فرآیند‌های زنجیره تأمین کالاها و خدمات فراهم آورده است. شناسایی محصول در فرآیندهای کسب و کار از نیازهای پایه ای به شماره می رود. بسته به نیاز در هر مرحله از فرآیندهای کسب و کار به کالای در حال مبادله یا مبادله شده اشاره می‌شود و بسیاری تصمیمات بر اساس شناخت حاصل شده از محصول لحاظ می‌گردد.

همان طور که در شکل زیر دیده می شود، ساختار کد‌ ملّی کالا دارای سه بخش اصلی می باشد. بخش اول کلید کد است که مشتمل بر ۷ رقم بوده و جایگاه محصول را در ساختار طبقه‌بندی در ایران‌ و ایران کد نشان می دهد. بخش دوم مشتمل بر ۵ رقم است و شماره سریال مرجع عرضه را در بر می گیرد. بخش سوم، سریال یا شمارنده است که هر یک از کالاهای مرجع عرضه کننده می باشد که شامل بر ۴ رقم می باشد. هر یک از ارقام کد ملّی کالا می‌تواند از صفر تا نه متغییر باشد و در صورتی که برای مثال شماره سریال کالاهای یک تولید کننده به علّت تنوع بالا به بیش از ۱۰۰۰۰ برسد، امکان استفاده از حروف نیز وجود خواهد داشت. شکل ۶-۲ مثالی است از یک کد ملّی که برای انبردست تعریف شده است.